День суботній Василя Терещука


Євген БАРАН

 Василь Терещук. Субота: поезія. – Львів: Піраміда, 2004. – 112 с.

 

  ... Як я живу? Немов ліванський кедр –                                                                                               Корінням вріс у скамяніле слово.

Василь Терещук

                                                                                                      

 

Назву мені підказав Григір Тютюнник з його незакінченою повістю “Житіє Артема Безвіконного”. Думаю, саме цією незакінченістю викликана моя несподівана асоціація. Крім того, назва поетичної книги Василя Терещука є до певної міри символічною, як і сам вірш, що дав назву книзі:

                                            Я приїду в суботу.

 

                                            Субота – день відвідин

                                            Стареньких батьків

                                            І таємних побачень.

                                              .................................

                                            .................................. 

 

                                            Коли ти відчиниш,

                                            Я увійду і скажу:

                                            – Пробач, я хотів купити квіти,

                                            Та були лише ті,

                                            Яких ти не любиш...

 

Євген Баран. Фото із фейсбуку автора.

Я дивуюся, чому Василь Терещук так довго мовчав. Адже першу свою збірку він видав ще 1984 року. “Проміння стежок”, так вона називалася. Потім у 1990-му вийшла друга збірка “Власник місяця”, і все. Добровільне поетичне мовчання тривалістю у 14 років. Третя книга “Субота” є поетичним вибраним, найбільше у ній віршів із “Власника Місяця”. Однак, поетичне мовчання нічого не змінило у читацькому сприйнятті поезій Василя Терещука. Ще раз переконуюся, що недаремно про нього так багато говорили у львівських літературних колах початку 80-х. Він справді залишився одним із найкращих поетів свого покоління. А мовчання – своєрідна форма протесту проти “масовізму” літератури, де поезія перетворилася у засіб, а не мету.

Так багато було тих поетів у 90-х, але з того львівського середовища вирізняються сьогодні три постаті, як останні три богатирі української поетичної традиції – ВікторНеборак, Василь Терещук, Павло Салевич. З них найактивнішим залишається Віктор Неборак, який вже двічі за свою поетичну творчість номінувався на Шевченківську премію. Павло Салевич так, здається, і обмежився однією збіркою (“Бачити сей світ”. – Львів, 1993). Ні Ігор Павлюк, ні Роман Скиба, які надали поезії сосюрівського адюльтеру, забувши про сосюрівський трагізм; ні Олександр Гордон, який є статичним у тематиці і формі, попри зовнішні спроби експериментування; ні Олесь Дяк з його трансформаціями японського танку і гокку; ні Тимофій Гаврилів з його вихолощеним академізмом; ні Назар Федорак з його юнацьким епатуванням, інколи дивним у контексті його вже далеко не юнацького віку; ні філологічний Іван Лучук; ні парадоксальний Назар Гончар не зуміли зафіксувати той естетичний плацдарм, який сформували  ці три поети (я не говорю про жіночу гілку поезії, яка є досить сильною, особливо у досвіді Маріанни Кіяновської та Мар’яни Савки).

Василь Терещук виглядає  у новій книзі не втомленим чи розчарованим, а, швидше,  елегійно-споглядальним. Але ця елегійність і споглядальність у нього є активними, світоглядно і естетично сформованими. Він нічого  і нікому не нав’язує, але своїми непростими питаннями вимагає від співрозмовника такої ж естетичної і світоглядної чіткості. Попри всю декларативну аполітичність: “Я найкращий парламент віддам за бордель. // Я кохаю жінок, чисте сяйво колін, // Недоторканість перс і волосся руде” чи зовнішню відсутність дидактизму: “Навчився нікого не вчити, // Ноги у дощ не мочити ...”, – Василь Терещук є поетом виразно соціальним. Це Франкова традиція української поезії, і Терещук від неї не відмовляється. Можливо, це одна із причин його тривалої мовчанки: у 90-х ця традиція не вписувалася у конюнктуру політичного, естетичного конформізму. Сьогодні ситуація не змінилася, але змінилися  люди, окремі з них вже готові відстоювати власні позиції, вони вже знають, чого хочуть. І ця ідеологічна чіткість, при свідомій профанації ідеологій у верхах, є симптоматичним дзвінком: суспільство є готовим до якісних змін і маніпулювати ним стає все важче.

          Василь Терещук дуже уважний до деталі – побутової, історичної, географічної, філософсько-екзистенційної. У центрі його поезій – проблема етичного характеру. Поет не боїться (краще, не втомлюється) говорити правди, хоча й розуміє всю ілюзорність власних спроб. Він іронізує над собою, але ця іронія у нього із сатиричним підгрунтям: “У брехунів я вчився правдомовності, // У повій – кохання, // У підлих – честі, //  У графоманів – поезії. // Мої вчителі були не найгірші. // Вони добре знали своє ремесло. // А те, що учень // Не схожий на них, – // Це лише прикра випадковість. // Бо хіба хтось застрахований // Від невдач?”.

          Ця поетична книга із розряду мудрих. У тому сенсі, що тут сконденсований особистий досвід у довершеній естетичній формі (традиційний римований і верлібровий вірш у Василя Терещука одинаково сильні), а історичні факти набули власного інтонування. Звідси і новизна, здавалося б, вічних проблем:  вони набули індивідуального переживання.

          Кожен вірш у книзі – окрема історія. Терещук вміє розповідати історії. Цікаво було б почитати його ліро-епічні спроби. Він конкретний, уважний і колоритний оповідач. Особливе уміння у поета у використанні метафор, вони у нього лунають як постріл; їх вже не забудеш (“І молотки, немов мерці, // Що їх не винесли із хати”; “Розспівані жінки очима десь далеко, // Як зашморги, печуть їм вузлики хусток”; “Лягли сніги на землю замість манни // І тхне повітря скверною і злом...” та ін.).

          Книга Василя Терещука ще раз переконала мене у тому, що для справжнього поета публічна пауза не означає кризи слова. Зрештою, такої насиченої світоглядно і естетично поезії, не може бути багато. Але вона зринає час від часу, аби нагадати, що треба памятати не про тіло, а про свої “роздерті душі”. Це як дзвінок, нехай і суботній. Головне, що поет не забуває про нього.

2 квітня 2007 року,

м.Івано-Франківськ

 


         

Нові Старіші